Ταμένο blog...
στίγματα κάποιων στιγμών
και θαυμάτων

Κυριακή 22 Νοεμβρίου 2015

Συνέντευξη για την "Ορθόδοξη αλήθεια" - Σταμάτης Σπανουδάκης

Συνέντευξη στην Μαρία Ανδρέου, για την "Ορθόδοξη αλήθεια".
-Πως ξεκίνησε η επαφή σας με την Ορθοδοξία;-Τι σας οδήγησε κοντά στον Χριστό;
Ήταν το 1975 και σπούδαζα μουσική στο Wurzburg της Γερμανίας. Εκεί "γνώρισα" τον Χριστό, με έναν μοναδικό, προσωπικό, υπερβατικό και δυστυχώς, η ευτυχώς, (η ελεύθερη βούληση βλέπετε), μη επικοινωνίσημο τρόπο. Σε μία στιγμή, η ζωή μου άλλαξε στην πρό και μετά Χριστόν. Εκεί αποφάσισα, με την Ντόρη και τόν εκεί ιερέα Π. Ρογκάκο, μετά απο πολύ προσευχή, να γυρίσω στην Ελλάδα. Απο τότε είμαι εδώ και προσπαθώ με την ζωή, την μουσική, τα όσα λέω, αλλά και τούς στίχους μου, να μιλάω για τον Αγαπημένο. Πολύς ο πόλεμος απο τότε και ανελιπώς μέχρι σήμερα, αλλά πολύ περισσότερη η χαρά.
-Τι σημαίνει για εσάς ο λόγος του Θεανθρώπου; Όπως τον διαβάζουμε μέσα απο την Καίνη Διαθήκη ;
Είναι η μόνη αλήθεια, ο οδηγός ζωής και η καθημερινή μου πραγματικότητα. Λένε ότι όποτε, έστω και απλά, ανοίγεις την βίβλο, μαζεύονται οι Άγγελοι για να ακούσουν τον λόγο τού Θεού.
Τι αχρησιμοποίητη ευλογία, έχουμε καθημερινά δίπλα μας! Πόσα θαύματα θα βλέπαμε αν πιστεύαμε αληθινά και αφηνόμασταν σαν μικρά παιδιά, στο θέλημα του. Άχ αυτή η λογική, που σκοτώνει το όνειρο, το θαύμα τελικά.
-Τι σας συγκλονίζει από την ζωή του; Οι παραβολές του, ο λόγος του περί αγάπης,ταπείνωσης, συγχώρεσης , τα πάθη Του, η Σταύρωση Του, η Ανάσταση Του;
Αγάπα τον πλησίον σου, ως σεαυτόν. Προυπόθεση δηλαδή είναι, να αγαπήσεις και να γνωρίσεις, τον εαυτό σου. Και ο μόνος τρόπος είναι, η ταπείνωση. Τό χώμα γεννάει λουλούδια, η μοναξιά και η ησυχία, γεννάνε αλήθεια, η ταπείνωση σε φέρνει κοντά Του.
-Έχετε νιώσει την ανάγκη να επισκεφτείτε ένα ιερό χώρο ως προσκήνυμα;Τα Ιεροσύλυμα; Την Αγιά Σοφιά; Το Άγιον Όρος; Την Παναγιά Σουμελά; Στην Παναγία της Τήνου; Ή οποιοδήποτε άλλο σημαντικό προσκύνημα σε έναν Άγιο ή Αγία που τον θεωρείτε προστάτη σας; Τι νιώσατε σ αυτά τα μέρη;
Πρωτοπήγα στο Αγιον όρος το 1976. Έχω πάει αρκετές φορές απο τότε. Στα Ιεροσόλυμα μία φορά, στη Αγία Σοφία και στην Τήνο επίσης. Γενικά όμως, προτιμάω την ησυχία και την μοναξιά που βρίσκω σπίτι μου κοντά στην μουσική μου. Δεν νομίζω ότι οί τόποι με γεμίζουν.Οι άνθρωποι του Θεού και οι τρόποι τους, πάντα. Έγραψα τον "Μαρμαρωμένο βασιληά", χωρίς νάχω πάει ακόμη στην Κωνσταντίνου Πόλη. Και το "Για την Σμύρνη" χωρίς να εχω ποτέ πάει εκεί. Όμως είναι μέσα μου, κυλάνε στο αίμα μου. Από παιδί αγαπάω τον Άγιο Φανούριο. Δεν ξέρω γιατί, αλλά τον αισθάνομαι πάντα κοντά μου. Ελπίζω νάναι έτσι.
-Υπάρχουν πολλοί συνάνθρωποι μας ,που φοβούνται για μια κοινωνική έκρηξη μετά την τεράστια ανθρωπιστική κρίση που έχει πλήξει την χώρα . Οι αυτοκτονίες αυξάνονται καθώς αυτό που ζούμε πλέον έχει χαρακτηριστεί από τους περισσότερους ως οικονομικός πόλεμος και η φτωχοποίηση είναι μεγάλη . Αλήθεια φτάσατε ποτέ στον σημείο να απελπιστείτε;
Αυτή η κατάσταση, δεν αφορά δυστυχώς μόνο την χώρα μας. Τό κακό έχει πάρει το πάνω χέρι και κυβερνάει τούς ανθρώπους, οι οποίοι δυστυχώς του παραδίνονται. Ευτυχώς υπάρχουν ακόμη αρκετοί προσευχόμενοι άνθρωποι. Αυτό είναι που εμποδίζει το κακό να επικρατήσει. Γι αυτό και ο Θεός μας υπομένει ακόμη. Ως πότε όμως;
Η απελπισία τώρα, είναι έλειψης πίστης. Την πολεμάω συνέχεια γιατί ξέρω ότι τίποτε δεν γίνεται, αν ο Θεός δεν το επιτρέψει. Καί.... γεννηθήτω το θέλημα Σου
- Η χρεοκοπία μας είναι οικονομική ή ηθική ;
Μα το ένα πάει με τ' άλλο. Η ηθική, είναι ανήθικη χωρίς Θεό. Όλα επιτρέπονται. Αν κάτι μάς κράτησε τόσα χρόνια ήταν η κοινή πίστη μας. Τώρα λαλούν πολλοί κοκόροι και αρνούνται τον Χριστό όχι τρίς, αλλά πολλάκις. Έχει ο Θεός όμως για όλους μας. Και γι' αυτούς που τον αρνούνται.
-Στα νεανικά σας χρονια είχατε κάποια περιπέτεια με τις ουσίες, τα ναρκωτικά; Είχατε νιώσει χαμένος;
Ναί και ναί, είναι η απάντηση. Αλλωστε σε έναν βαθμό, αυτή η μαυρίλα με οδήγησε στην αναζήτηση και στην τελική γνωριμία με τον Χριστό. Αν δεν φωνάξεις από πόνο, αγωνία, θλίψη, μοναξιά, απελπισία, δεν προσεύχεσαι αληθινά. Βιασταί κληρονομήσουσιν....Επιμονή, υπομονή και όχι πολύ σημασία στον εαυτό μας η στο τί θα πούν οι άλλοι.
Κανείς δεν πέθανε με παρέα. Μόνοι πεθαίνουμε και μόνοι κρινόμαστε.
-Οι δοκιμασίες τι είναι στην ζωή;
Επίσκεψη Θεού, για όποιον το καταλάβει. Βάσανο και παιδεμός για όποιον το αρνείται.
-Αντλείτε δύναμη από την προσευχή;
Μού δόθηκε ως "εργόχειρο" η μουσική. Απο εκεί αντλώ την όποια δύναμή μου, την ψυχική ισσοροπία μου και την επαφή μου με τόν Χριστό. Η μεγαλλίτερη χαρά έρχεται, όταν γράφω. Καμμιά φορά και η μεγαλλίτερη λύπη. Τελικά και τα δύο, στο ίδιο αποτέλεσμα οδηγούν.
-Έχετε ζήσει κάποιο προσωπικό θαύμα;
Ναί και γι' αυτό εξακολουθώ να μιλάω για τον Χριστό, την πίστη, την Ελλάδα, την Ορθοδοξία. Επιστρέφω έτσι λίγα απο τα δώρα που μου δόθηκαν. Τα Σά εκ των Σών...
-Έχετε πνευματικό; Τον συμβουλεύεστε; Εξομολογείστε;
Από το 1975, τον Π. Ηλία Μαστρογιαννόπουλο. Κατάλαβε νωρίς την τρέλλα και την ιδιομορφία του καλλιτέχνη και στέκεται ανελιπώς δίπλα μου, ακόμη κι' όταν λείπει.Ο Θεός να τον αγκαλιάζει, όπως αυτός αγκάλιασε όλα τα πνευματικά παιδιά του, αλλά κι' εμένα.
- Σας έχει βοηθήσει κάποιο βιβλιό, από κάποιο Άγιο Γέροντα τους αιώνα μας ; Από τον Άγιο Νεκτάριο, τον Άγιο Παισιο, τον Γέροντα Πορφύριο;
Όλα αυτά, αλλά και τα γεροντικά, οι βίοι Αγίων, καί ο παρακλητικός κανών.Μού είπε φίλος μου, ότι η Ελλάδα στην εποχή μας, εξάγει Αγίους. Αυτό κι' αν είναι προσφορά και ελπίδα για την χώρα μας.
-Είστε σπουδαίος συνθέτης και μουσικός. Η αναγνωρισιμότητα, η δόξα , τυφλώνει. Η φήμη δημιουργεί και εγωισμό. Πώς τα διαχειριστήκατε όλα αυτά;
Δέν αισθάνομαι καθόλου σπουδαίος, πρώτον γιατί έχω χιούμορ, δεύτερον γιατί ζώ με εμένα και τρίτον γιατί τα μουσικά μου πρότυπα είναι μεγάλα, διεθνή και διαχρονικά. Επίσης ξέρω καλά μέσα μου πώς ότι καλό έχω, είναι δώρο και ο σίγουρος τρόπος να το χάσεις είναι να αισθανθείς σπουδαίος. Παιδική αφέλεια και πίστη είναι το μυστικό για όλα.
-Τα κομμάτια του άλμπουμ σας που φέρει τον τίτλο «Χαίρε, θάλασσά μου», είναι αφιερωμένα στις δύο μεγάλες αγάπες της ζωής σας : την Ελλάδα και την Παναγία. Στην Παναγιά γιατί; Τι είναι για εσάς η Πλατυτέρα των Ουρανών, η Θεοτόκος, η Δέσποινα μας ;
Είναι η μητέρα του Χριστού. Και η πατρίδα, είναι ο πατέρας μας.
-Βάλλεται η Εκκλησία μας για την περιουσία της. Είναι βάσιμη αυτή η εμμονή της πολιτείας ; Η Εκκλησία ωστόσο δεν βοηθαέι στην σίτιση τόσο ατόμων;
Δεν πά να βάλλεται. Το δοκίμασαν με λύσσα δικτατορικά καθεστώτα παντού. Και τι έγινε;Φύτρωσαν Άγιοι και φούντωσε η πίστη σε όλο τον λαό.Τόν ίδιο λαό, στο όνομα του οποίου υποτίθεται ότι κυβέρνησαν. Έχω παρατηρήσει, ότι πιό αντιλαικά καθεστώτα, αποδεικνύονται αυτά που προβάλλουν τον λαό ως σημαία και αιτία τους.
-Γιατί θέλουν να βγάλουν το μάθημα των Θρησκευτικών από τα σχολεία μας ; Ποιο σκοπό εξυπηρετούν; Ποιο είναι το σχέδιο της παγκοσμιοποίησης ;
Ο Χριστός είναι που τούς ενοχλεί. Αυτόν πολεμάνε.Μα πολεμιέται ο Θεός; Εμωράνθησαν δυστυχώς οι κυβερνήτες και οι εξουσίες.Δεν θα τούς περάσει. Αυτοί θα περάσουν και θα ξεχαστούν.Οί άνθρωποι σχεδιάζουν και προγραμματίζουν αλλά, ο Θεός αποφασίζει. Για το καλό μας πάντα.
-Γιατί τόσο πόλεμοι και μάλιστα θρησκευτικοί;
Γιατί τόσα νεύρα, κακίες, κουτσομπολιά, φιλοδοξίες, φιλοχρηματίες κλπ στούς γύρω μας.; Το ίδιο ακριβώς γινεται σε κρατική και θρησκευτική κλίμακα.Λίγοι αγαπούν και συγχωρούν. Δυστυχώς.
-Πιστεύτε ότι ζούμε σε μέρες Αποκάλυψης;
Βέβαια. Αλλά για την μέρα και την ώρα μόνο ο Θεός ξέρει. Τα σημάδια όμως, πού μας είπε να κοιτάμε, είναι πολλά. Βέβαια η " αποκάλυψη" για μένα, είναι χαρά και όχι λύπη. Γιατί το τέλος θα είναι ο ερχομός του Χριστού και ο τελικός προορισμός μας. Να ζήσουμε, αυτό για το οποίο γεννηθήκαμε.
-Πως θα πορευτούμε απο εδώ και στο εξής σ αυτόν τον οικονομικό πόλεμο του Ευρωπαϊκού Βορρά και του Νότου; Με τις αρχές;
Άν δεν μετανοήσουμε και δεν ταπεινωθούμε μπροστά στον Χριστό, την έχουμε βάψει.Και ως χώρα και ως άνθρωποι. Άλλη λύση δεν υπάρχει.
-Η οικογένεια είναι θεμέλιο λίθος;Είναι αν είναι ενωμένη εν Χριστώ. Αλλοιώς καλλίτερα φεύγε. Ο Χριστος μάς έδωσε κι' εκεί το υπόδειγμα. Οι μαθητές Του που τον ακολούθησαν παντού, δεν είχαν οικογένειες; Άφησαν τα πάντα για Εκείνον. Σε μια στιγμή.
-Ποιο είναι το νοήμα της ζωής;
Ο θάνατος και η βέβαιη ανάσταση.
Ποια εορτή της Χριστιανοσύνης απο παιδί ήταν μέσα στην ψυχή σας ; Νιώθατε την κατάνυξη ;
Η Μεγάλη Παρασκευή και η χαρμολύπη πού καθορίζει και σημαδεύει, Χριστό, Ορθοδοξία και Ελλάδα. Ω γλυκύ μου Έαρ.......
Καλλιτεχνικά που σας βρίσκουμε; Δισκογραφία, συναυλίες;Τι θέλετε να περάσετε ως μήνυμα με τις εμφανίσεις και με τις μουσικές σας στον κόσμο; Πόσο σας βοηθάει η πίστη σας;
Τελειώνω έναν ορχηστρικό δίσκο. Κάτι σαν προσωπική, μουσική εξομολόγηση.Κάτι που να εκπλήσει, πρώτα εμένα. Κι' έχω αρκετά δυσκολέψει σαν κριτής τής μουσικής μου.Κατά τα άλλα, είναι πολύ δύσκολο σε αυτό το πολιτικό περιβάλον να φανώ να κάνω συναυλίες κλπ. Δεν είναι βλέπετε πρέπον, να μιλάς για Χριστό κσι Ελλάδα. Όμως αρνούμαι επίμονα την Ελληνική καλλιτεχνική πραγματικότητα και τα φτηνά μπιχλιμπίδια της, απο το 1975.Δημιουργώ δικούς μου δρόμους, για να ξεφεύγω και να κάνω αυτό που διψάει η ψυχή μου.. Άλλοτε ο Θεός ευλογεί, άλλοτε όχι. Και τα δύο με βρίσκουν σύμφωνο και αναπαυμένο.
Μου αρέσει!Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια: